Kategorie: Mišmaš

Všechno je jinak...

Původně jsem chtěl založit stránky o kytaře, které by pomáhaly začínajícím hráčům country, folku, celtic apod. Na Hudením fóru mi přislíbila pomoc řada věci znalých muzikantů, ale skutek utek. Někteří se vyjádřili tak, že takových kytarových stránek je habaděj a v podstatě všechny nanic, jsou to jen polotovary, které zamrzly v půli cesty. Když jsem tyhle stránky procházel, tak jsem jim musel dát za pravdu. Někde je dokonce vidět, že kdosi tyhle stránky založil jen proto, aby se předvedl. Nejsem chytrý jak rádio Jerevan, předvádět se nechci, ale stránky, věnované akustickým a elektroakustickým hráčům uvedených žánrů tu jaksi chybí. Ano, je třeba brát v úvahu žánr, ale o tom snad někdy jindy. Ale faktem je, že jsem na stránky zůstal sám, slibotechny nepomůžou a můžu je tedy buď zrušit, nebo se začít o něco snažit v naději, že za každý dobrý skutek mě nestihne spravedlivá odplata, jak je ostatně v Čechách zvykem.

Jedním z důvodů, proč si myslím, že by tyto stránky měly smysl, jsou čistě technické aspekty. Jakmile dojde na elektroakustiku nebo mikrofony, tak zjišťuji, že se muzice pravděpodobně věnují jen lidé, kteří mají k technice hodně daleko. Všechny ty krabičky a udělátka, co vyjdou na tisíce, obsahují většinou součástky za pár korun a trochu (někdy proklatě málo) technického důvtipu. Jeden čas jsem byl v tomhle oboru profesionálem a vlastně nikdy jsem se profesně nepohyboval příliš daleko od zvuku a vývoje elektronických zařízení. Dost těžko chápu muzikantskou posedlost "lampami" - málokdo si uvědomuje, že jakmile se z muziky stane elektrický proud, jste při poslechu na tom stejně, jako pejsek, který je v logu His Master's Voice, jak naslouchá hlasu svého pána. Nasloucháte chvění papírového trychtýře a je jedno, jestli byl papír nahrazen titanovou membránou, princip je stejný. Proto mi připadají směšné učené debaty o "lampovém zvuku", které vedou bigbíťáci s ušima zničenýma trvalým poslechem randálu na prahu bolesti. Jistěže cosi jako "lampový zvuk" existuje, ale věřte, že je to o něčem jiném, než si 99% muzikantů myslí. Firmy, nabízející audiotechniku tohle zatraceně dobře vědí, ale nabídnou to, co se žádá a co jim zaručí zisk s minimální investicí, tj. bez požadavků na speciální součástky a náročný vývoj. Není tedy důvod neudržovat při životě mýty a kasírovat. Mým trošku škodolibým záměrem s těmito stránkami je zkomplikovat jim život.

Jestli je v technice situace, jaká je, pak v počítačích a software je určitě ještě mnohem horší. Málokdo ví, že hardwarové komponenty mohou být velmi kvalitní a přitom levné. V nich se mnohdy používají speciální součástky, které svými parametry a spolehlivostí značně převyšují rámec spotřební elektroniky. Ono je to vlastně do jisté míry obráceně - právě masové nasazení a velkosériová výroba součástek, původně vyvinutých pro měřicí, lékařskou či jinou speciální elektroniku umožnilo snížit ceny a použít je i tam, kde by to jinak nebylo možné. Příkladem budiž A/D převodníky firmy Burr-Brown, které dnes používá firma ESI ve zvukových kartách Juli@. Možnosti moderních zvukových karet jsou opravdu obrovské a lze říci, že použití těchto speciálních obvodů je jako jít s kanónem na vrabce. Kdybychom totiž naplno využili jejich možností, dostaneme se na úroveň studiové techniky za miliony - nebo myslíte, že v těchto přístrojích najdete něco "onačejšího"? Prvotní problém je v samotném operačním systému počítače, který diktuje využití procesoru a v ovladačích. Když si ale představíte jednoúčelový počítač plně optimalizovaný na kejkle se zvukem, dostanete právě takový studiový systém. A myslíte, že by tohle aspoň teoreticky nešlo udělat z toho, co dostanete za ceny o dva řády nižší? Šlo! Jenže ne s Windows a se software, který má sice hezký design, ale je vyvinut ne proto, aby poskytl maximální výkon, ale maximální zisk - musíte mít přeci zájem kupovat nové, lepší verze, nebo ne? Přeci výrobce nevystřílí všechen prach a broky najednou, kupovat musíte pořád a především u něj!

A konečně je tu věc, které bych sice rád rozuměl, ale není tomu tak. S naprostou jistotou odhadnu, že součástky za stovku lidem neznalým někdo klidně prodá za 7000, stejně, jako vím, že např. K&K Sound dělá své světoznámé piezosnímače z elementů, kterých za dolar máte 5 (a i u nás stojí jeden 6 Kč), ale neodhadnu, jak je to s dřevem u kytary, s jeho zpracováním, co stojí jednotlivé "komponenty", co je nesmyslně předražené a co je naopak super kvalita, ale je to k mání za velmi přijatelnou cenu jen díky tomu, že výrobce je neznámý a nemá tak agresivní marketing, jako např. Martin či Taylor. Kytary těchto dvou značek jsou považovány za světovou kvalitu, ale je víc, než pravděpodobné, že nějaký malý výrobce je hravě překonává - stačí, že kytary nechrlí v tisícových sériích a žádný ze světových hráčů je nepropaguje, kam přijde, i když na ně třeba hraje. Mistři kytaráři bývají na slovo skoupí a psát se jim nechce už vůbec. Všude ale najdete spoustu "expertů", kteří vám na různých fórech budou tvrdit něco, o čem i jako lehce poučený laik buď víte, že je nesmysl, a nebo to zrovna nepasuje k tomu, co hrajete. Co tedy s tím? Hledat potajmu sám, nebo poloveřejně, ale sám a nebo se s někým spojit a hledat společně? Jisté je jedno - hledat budu, protože nestrpím, aby mě někdo "odrbával" tak, jak to dělají výrobci audiotechniky technicky neznalým muzikantům.

Ona je taková kytara v podstatě fyzika. Je tu ale spousta neznámých, navíc můžete do kytary koukat jako husa do flašky a nic nevymyslíte, je tu jen fakt, že jedna kytara hraje a nevypadá na to, zatímco jiná vypadá, ale nehraje. Pak jsou tu imaginární, téměř okultní pojmy, jako např. "hratelnost kytary". Každý tuší, o co jde, ale nějak kvantifikovat nebo dokonce měřit to neumíme. A jestli jste člověk exaktně založený, co má rád vše definované, pojmenované a změřené, máte v hlavě pěkný guláš. Já se k tomuhle guláši rád přihlásím a pokud zjistím něco, co mi aspoň trochu pomůže od pocitu, že v tom všem plavu, rád se o to podělím na těchto stránkách. Takže nečekejte encyklopedii, ale spíš občas úsměvné výsledky hledání tápajícího.
Vydáno: 26.11.2010 16:43 | 
Přečteno: 166470x | 
Autor: Martin
 | Hodnocení:

Komentáře rss

Zasílate odpověď ke stávajícímu příspěvku (zrušit).

Nemáte oprávnění přidávat příspěvky.

Uživatelské jméno
Heslo
     

Registrace >
Ztracené heslo >


, nabídka odpovědět
avatar
Ahoj. Velice dobré stránky a záslužná práce.Nabízím pomoc v tom,že sám hraju dost kytarových stylů a vím o co jde.Dnes už spíš jako sezoního koníčka vyrábím pro kamarády akustické kytary a někdy taky elektrofonky.Samozřejmě i opravuji a mohu někdy poradit se závadami,které jsou dost závažné.Dokonce jsem i uvažoval o organizování takových jako seminářů hlavně v letních měsících s ukázkami nejen hraní,ale i výroba nástrojů,opravy,laky a pod.protože v době kdy jsem začínal tak nic nebylo a dnes není situace v česku jiná.A vím jaké to je,když si na osobně postavenou kytaru,která hraje i vypadá dobře sám hrdý majitel zahraje.Takže jestli bude zájem,rád se zůčastním. Ahoj
icon odpověděl(a)
Martin
Zdenku, díky moc. Už mám pro tebe rozepsaný email... Ty semináře nebo workshopy nebo něco podobného, tak na to pomýšlím už nejméně rok.